Kek Puding Karamel

Semalam belajar buat kek puding karamel. Resepi dah lama dah cari tapi macam tak berapa faham nak buat. Tengok-tengok ada kawan ( saudari Salwani Suhaimi, terima kasih banyak-banyak. Berkat dia murah hati berkongsi ilmu sekarang dah tak menang tangan ambil order. Tahniah ye! ) tunjukkan langkah-demi langkah kat FB nya. Barula rasa yakin sikit nak buat. Saya dah lupa dari blog mana saya ambil resepi ni tapi tak silap tuan punya resepi nama Pn. Munira. Terima kasih

dalam oven
lepas disejukkan 10 minit

pudingnya terlembik sbb tersilap masuk susu banyak
ni resepinya ;
Bahan-bahan
(A)Gula Hangus
2 sudu besar gula (utk buat gula hangus)
>>tabur gula dlm loyang n msk atas api perlahan..biar gula hancur n warna tukar jd perang).Ketepikan dulu

(B) Bahagian Atas
1/2 tin susu cair FN (200ml) saya guna susu segar
70gm gula kastor
1/2 sudu teh esen vanila
3 bj kuning telur

(C) Lapisan Kek
140gm tepung gandum
70 gm gula kastor
3 bj kuning telur
135ml air biasa
1 sudu teh baking powder
45ml minyak msk@butter cair

(D) Merinque
6 bj putih telur
70gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar

Cara-cara
Kacau semua bhn (B) perlahan2.jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnya
Masukkan (B) td dlm loyang gula hangus tadi..ketepikan.
Pukul bahan (C)
Pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang & bila kita angkat dia x jatuh
Campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati.
Bahagikan kpd beberapa bahagian & letak pewarna n paste kalau nak..masukkan kedlm loyang yg ada gula hangus tadi (A + B)..selang seli warna, letak ditengah2 loyang
Bakar cara double boiling - selama 1 jam suhu 160-180'C
Bila masak angkat & rehatkan 10 minit baru terbalikkan kek yg dibakar tadi...Masukkan dlm peti sejuk 1 jam n lepas tu mkn sejuk2 

1 comments:

Intan Suhana said...

cantiknya rainbow kek akak tu!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

www.kongsiresepi.com