Puding Aiskrim

 Assalamualaikum buat semua. Ni entri versi tergesa-gesa ni, jap tadi baru lepas makan petang dengan anak-anak, sementara tunggu makanan jatuh ke perut dan sambung masak untuk makan malam pulak so ambik kesempatan ni untuk masukkan entri. Sedap dan lembut sangat puding ni, terima kasih pada Izzah Muffin Lover yang baru je tayang kat Kongsi Resepi. Hari tu dah pernah tengok tapi terlupa kat mana so bila nampak tadi terus je ON buat. Saya simpan kat blog saya ye.
budak ni nak enteprem..layankan aje :)
PUDING AISKRIM

Bahan
2 s/b serbuk agar-agar - saya guna agar2 panjang 10g
5 cawan air
1 cawan gula
1 tin susu cair
2 s/b tepung jagung-tukar pakai kastard
2 cawan aiskrim keladi *izah guna perasa coklat n strawberi
pewarna purple *izah tak letak pewarne

hiasan..sebarang pilihan  - saya guna chocolate rice
Cara-cara

1. Masakkan serbuk agar-agar dan air sehingga larut dan mendideh.
2. Masukkan gula dan biarkan mendidih lagi.
3. Masukkan susu cair yg dibancuh dengan tepung jagung. Biarkan mendideh.
4. Angkat dari api dan tapiskandalam mangkuk besar.
5. Masukkan aiekrim keladi dalam adunan puding dan kacau rata sehingga aiskrim cair.
6. Masukkan separuh adunan dalam mangkuk acuan pilihan dan bekukan sebentar.
7. Masukkan pewarna purple kedalam adunan yg separuh lagi.
8. Bila adunan dalam acuan telah mulai keras, masukkan adunan yg berwarna purple keatasnya dan sejukkan.
9. Terbalikkan puding dan hiaslah mengikut pilihan sendiri.
10. Hidangkan sejuk.

2 comments:

Nieza said...

Assalam...apa khabar org disini..sedapnya puding tu. baru tadi nampak kat dapur izah dah sampai sini dah yer:)

Juwita Jamaludin said...

salam kak pi.. lama tak online ye..tentu sedap puding ni ye.. nanti leh la try juga....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

www.kongsiresepi.com