Nasi Dagang Terengganu

3 comments

Assalamualaikum semua. Raya baru-baru ni sebenarnya saya dah plan dengan hubby nak jamu Nasi Dagang + Gulai Ikan Aya kat orang2 Liverpool (padahal seumur hidup xpernah masak pun, cam kompiden je nak jamu orang tu..) time open house rumah kitorang. Sebab tula awal2 dah pesan kat Che kat kampung mintak tolong poskan rempah gulai nasi dagang tapi malangnya sampai ke sudah kami tak dapat2 parcel tu. Jadi tak dapatla jamu warga Liverpool ni dengan menu tu.
Akhirnya hasil chatting dengan kawan2 satu asrama kat sekolah dulu2 dapatla resepi Nasi Dagang dan Gulai Ikan Aya dari mak kawan saya ni, Haslinawatie. Mak si Lina ni kalau tak silap memang ada kedai makan dan Lina ni pun memang tak kurang powernya dalam hal masak memasak ni. Saya pun apalagi terus usaha kumpul bahan-bahan. Hasilnya sangatla memuaskan, Tuhan je tahu perasaan lepas 2 tahun lebih tak makan nasi dagang. Terima kasih banyak-banyak lina ye. (Resepi ni dah diedit sikit ikut kesesuaian saya masa masak hari tu memandangkan ada sesetengah sukatan/qty bahan-bahannya agak random)
live dari periuk
Resepi Gulai Ikan Aya (utk 1kg ikan) - saya guna ikan mackerel
bahan kisar :  3 sb serbuk ketumbar
                     1.5 sb serbuk jintan manis
                     15 biji bwg merah
                     3 ulas bawang putih
                     1/2 jari lengkuas
                     1/2 jari
                     1/2 jari kunyit
                     cili kering (untuk 3sb penuh)
500g santan
3-5 keping asam jawa
nissang, garam, gula

Cara-cara :
gaul dan tumiskan semua bahan kisar sampai naik bau. Kemudian masukkan sedikit air, santan, nisan, gula, garam, aji, asam keping dan air ikan aya (ikan aya yg direbus dgn sedikit air, garam dan asam keping). Pastikan sentiasa dikacau untuk elakkan santan daripada 'berkepala' sehinggalah kuah mendidih, padamkan api.

Resepi Nasi Dagang
4 gelas beras siam
1 gelas beras pulut (satukan kedua2 beras dan rendam semalaman)
Pati santan dari 3 biji kelapa
1 inci halia - dihiris halus
6 biji bawang merah- dihiris halus
1st halba
1/4 genggam garam kasar
2 sb gula

Cara-cara:
Satukan santan dengan garam, gula, bawang merah, halia dan halba dalam satu bekas. Masukkan beras yang sudah kembang kedalam pengukus dan kukus sebentar. Keluarkan beras dan masukkan ke dalam satu bekas dan gaulkan dengan segelas air sehingga rata. Kemudian kukus semula untuk kali ke dua sehingga beras masak. Keluarkan beras, masukkan dalam besen dan gaulkan dengan campuran santan tadi. Teruskan menggaul sehingga nasi tidak lagi melekat pada senduk (lagi lama gaul lagi bagus untuk elakkan nasi dari cepat basi)

Aidilfitri ke 2 di Liverpool

Assalamualaikum wrt. Dalam pada sibuk dengan urusan sehari-hari, kali ini curi masa juga buka lappy log in blog. Tuu dia, bunyi macam sibuk yang amat. he..he.. Tapi betulla..buka mata terus siap2 nak masak, lepas tu siapkan Nadhirah nak ke sekolah, lepas tu si Fakhri bangun siap2kan dia pulak, mandi, makan lepastu Ayah dia pulak nak ke uni nak kena siap2kan ayah dia jugak. Aikk!! Melampau la tuuu..mana ada. Siapkan bekal aje..
Lepas tu..lepas tu.. ish macam dah lari tajuk je ni. (ni lah mslh utama makcik ni, sebulan sekali masuk entri pastu semua dia nak pulun cerita!!)

Kringggggg..laa..dah masuk waktu tidur Fakhri la pulak. Nampaknya to be continue je la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

www.kongsiresepi.com