Sekadar ingatan

Saya ada seorg kwn, Muhammad Zulfakar Muslimin namanya. Dulu kami satu sekolah tapi masuk ke Tingkatan 3 ayahnya menghantar dia ke sekolah agama di Indonesia. Terima kasih pada FB kerana menemukan kami kembali. Sekarang Paka (panggilan kami pada dia) menjadi salah seorg tenaga pengajar di madrasah di Indonesia. Dah lupa apa nama tempatnya.
Mesti pelik kenapa cerita pasal dia kan. Hee..sebenarnya nak catatkan kat dlm blog saya ni antara komen2 dia kat FB. Dalam lawak2 dia selalunya mesti selitkan kata2 nasihat atau tazkirah dlm komen2nya. Antara yg saya suka..

komennya bila ada sahabat kami yg kecewa dengan byk perkara dlm hidupnya.

ingatlah..hatimu itu lebih luas dari lautan atlantik..
hati itu luas sebab itu kita disuruh supaya berlapang dada..hati adalah ibarat lautan tempat berlayarnya kapal rohani..menuju pulau nurani...dalamnya hati melebihi dalamnya lautan...yg mana harus diselami demi mendapatkan permata robbani..
dalam sebuah hadis,Rasulullah s.a.a.w bersabda.."kun fid dunya ka annaka ghoriibun"..artinya:"jadilah engkau didunia ini bagaikan seorang pengembara"...seorang pengembara dlm perjalanan menuju ke destinasi tujuan,berehat dibawah sebuah pohon yg rendang,yg penuh dengan buah2an,disisi sebuah sungai mengalir air yg jernih..walaupun nyaman,tenang dan damai..tetap dia harus meneruskan perjalanan ke tempat tujuan..
 
Subhanallah..sbb tu saya catatkan di sini biar jadi ingatan untuk saya selama-lamanya..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

www.kongsiresepi.com