Birthday Fakhri dan kawan2

Hari Sabtu lepas, 16hb Fakhri tumpang sambut birthday dgn kawan2 yg lahir bulan 10. Terima kasih banyak2 buat aunty Nurul(tuan rumah), aunty Ayu, aunty Putri dan aunty Tini yg sudi ajak Fakhri join sekali dgn anak2 diorg. Majlisnya dibuat secara potluck. Oleh sebab saya dah niat awal2 nak buat pulut kuning sempena Fakhri setahun dan Alhamdulillah dia pun sihat2 aje cuma selsema biasa dan demam (sekali je yg teruk) jadi saya bwk pulut kuning instead of cake dan rendang ke party tersebut. Seronok tgk anak2 gembira dapat main dgn kawan2.





Fakhri 1st Birthday

Hari ni genap usia Muhammad Zharith Fakhri (kebanggaanku yg bijaksana, insyaA) setahun, syukur sangat2 rasanya. Kalau diingatkan semula waktu kelahiran Fakhri memang mudah. Semuanya berjalan lancar walaupun ayah xsempat ada disisi ibu waktu itu. Alhamdulillah. Semoga anak ibu akan terus menyenangkan hati ibu dan ayah, sentiasa sihat dan bijak, menjadi muslim yg soleh dan berjaya hidupmu didunia dan akhirat sayang..
kek tiramisu dan chicken chop

kakak saya pulak yg lebeh nih!!


walaupun rupanya 'kureng' tapi resepi tiramisu ni mmg best.
puas hati tengok ayah dan Nadhirah duk ulang2 makan
Resepi kek tiramisu yang sedap ni saya jumpa di myresepi, Tiramisu simple tapi saya copy daripada blog k.hana untuk rujukan akan datang

Bahan-bahan
1 biji sponge kek atau apa2 kek
250ml whipping cream
200ml cream cheese
1/2 cawan gula halus
1 cawan air panas (nak bancuh nescafe)
1 sudu makan serbuk nescafe
serbuk koko untuk hiasan

Cara-cara
Bancuhkan nescafe dengan satu cawan air panas tadi
Satukan gula, cheese dan cream
Pukul adunan tadi sampai kembang dan gebu
Potong kek pada 2 bahagian
Tuangkan bancuhan nescafe ke atas kek
then sapukan adunan cream+cheese tadi atas kek
Susun lagi bahagian yang selebihnya sapukan nescafe n baki cream cheese td.
kemudian tutup dengan cling film dan simpan dalam fridge sebentar...

Hiaskan dengan serbuk koko bila masa nak menghidangkannya

Riuh-rendah jadinya !!

Manakan tak, kawan kami dari Sweeden, Zikri dan Kak Sazilah serta anak-anak Adeeb dan Asheeq datang menziarah. Dah jauh2 datang tentula kena bermalam kan. Nadhirah ngan Fakhri bukan main suka lagi. Pelik juga tengok Nadhirah cepat mesra ngan Adeeb,  biasanya dia ambik masa pastu xla mesra sangat. Kali ni memang pelik, agaknya mungkin sebab diorang ni lahir dalam bulan dan tahun yg sama kut. Beza umur tak sampai 2 minggu pun. So karakter mungkin samala kut.
Tapi duk sibuk bersembang n makan je kejenya, macam biasala gambar lupa nak ambik. Sempat ambik gambar ni je. Bolehla tu daripada tak ada lansung. Kenangan untuk tatapan di masa depan.
Bagus betul Adeeb, pagi2 dah bangun nak ikut ayah sembahyang Subuh. Siap marah lagi kalau xdikejutkan.

Sebelum bertolak ke destinasi seterusnya..babai..jumpa lagi di Melaka nanti ye!

Ulangtahun Perkenalan

Rupa-rupanya hari ni genaplah 12 tahun usia perkenalan ibu ngan ayah Nadhirah. Rasa macam baru je semalam ayah Nadhirah menghulurkan salam perkenalan. Cepat sungguh masa berlalu. Alhamdulillah, impian dan cita-cita kami sewaktu di menara gading dulu akhirnya menjadi kenyataan, dan semestinya dengan izin dan rahmat dariMu Ya Allah. Syukur..




Sambut kecil-kecilan 4 beranak
 Mudah-mudahan hubungan kami akan berkekalan dan akan saling terus mengenal..hihi


Chef Nur/Nadhirah nak interprem gak!

Lemon Crisp Salad buatan Nadhirah kat sekolah tadi

Car Boot Sale !!

Kali ni nak berkongsi 'hasil tangkapan' di Car Boot Sale (CBS) yg berdekatan dengan rumah kami. Bagi yang tak tahu Car Boot Sale ni adalah tempat jualan barang2 seperti buku2,pakaian, hiasan, mainan dll yg mostly dah 2nd used. Boleh dikatakan seluruh UK ni ada CBS. Mcm pasar tani tempat kita. Harga dia memang murah, kualitinya pulak nak kena pandai pilih sendiri. Ada yg boleh tawar ada yg x tapi selalunya saya tawar je. Nasib baik dptla lagi murah.
Sebenarnya semenjak duduk UK, ini adalah kali ke 4 kitorang ke CBS ni. Kalau tanya kwn2 lain boleh dikatakan setiap minggu diorang pergi kalau tau ada CBS. Malam tadi dapat tahu ada CBS yg berdekatan jadi rasa teruja jugakla nak pergi. Jalan kaki je pun dari rumah. Antara yang kami beli.. ehem!ehem!

Kasut Roda Barbie, GBP2. Suka sangatla Nadhirah dapat kasut ni



Karpet, GBP2 alas kaki time cuci pinggan n masak. Sejuk sangat lantai ni
Boot Nadhirah, jenama Cherokee GBP1.


Bonsai kaca GBP3.50. Alas meja GBP0.50


Nadhirah punya

Kasut Fakhri, Jenama Clarks GBP3. Mainan Jenama Mark&Spencer GBP1


 Kesimpulannya, kali ni saya sangatla berpuas hati dengan hasil tangkapan kami. HIHIHI! Jangan jeles ye..

Nadhirah n Fakhri

Ni gambar2 Nadhirah n Fakhri yang diambil daripada kamera Canon Uncle Zul, kawan ayah yang datang dari Leeds tu. Cantik2 gambarnya (bukan org yang cantik tp kualiti gambar tu, maklumla kamera ribu riban tuu)
























Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

www.kongsiresepi.com